شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٦
آشنایی با بلاروس

آشنايي با جمهوري بلاروس


 رييس جمهور 

 الكساندر لوكاشنكو

نوع حکومت 

جمهوري

مساحت (کيلومترمربع) 

207600

کشورهاي همسايه 

روسيه، ليتواني، لتوني، لهستان، اكراين

پايتخت/شهرهاي مهم 

مينسك، مگليف، برست، گومل، ويتبسك، گرودنا

زبان رسمي 

روسی - بلاروسی

دين و مذهب 

ارتودكس شرقي

جمعيت (ميليون نفر) 

۱۰۲۹۳۰۱۱ نفر

نام پول رایج

روبل بلاروسی

توليد ناخالص داخلي (ميليارد دلار) (OER)

89/52

توليد ناخالص داخلي (ميليارد دلار) (ppp)

 

نرخ رشد GDP (درصد)

 4.8

در آمد سرانه (دلار) (OER)

5560 (2011)

حجم سرمايه گذاري خارجي (ميليون دلار)

 1884 (2011)

بدهي خارجي (ميليارد دلار)

8/24

ذخاير طلا و ارز (ميليارد دلار)

755/5

ذخاير نفت (ميليون بشکه)

198/0

ذخاير گاز

832/2  

بودجه سالانه دولت (ميليارد دلار)

در آمد : 27/23

هزينه : 32/24

ميزان صادرات به جهان (ميليارد دلار)

2/25

ميزان واردات از جهان (ميليارد دلار)

8/34

ميزان صادرات بلاروس به ايران

(6ماهه اول 88)

 2/9 (سه ماهه 2011)

ميزان واردات بلاروس از ايران (6ماهه اول 88)

 9/1 (سه ماهه 2011)

درصد رشد توليدات صنعتي

5/10

شرکاي عمده تجاري در زمينه صادرات

روسيه ( 32 % ) هلند (9/16%) اكراين (5/8%) ليتواني (6/6%) لهستان (5/5%)

شرکاي عمده تجاري در زمينه واردات

روسيه 8/59، آلمان 1/7، اكراين 4/5

مهمترين منابع طبيعي

نفت- گاز- طلا- مس- اورانيوم- سرب- روي

مهمترين محصولات  کشاورزي

پنبه- ميوه و سبزيجات- خشکبار- غلات

مهمترين صنايع

نساجي- صنايع فلزي- پتروشيمي

مهمترين اقلام صادراتي به جهان

ماشين آلات و تجهيزات صنعتي، مواد معدني، مواد شيميايي، منسوجات، فلزات و مواد غذايي

مهمترين اقلام  وارداتي از جهان

مواد معدني، ماشين آلات و تجهيزات، مواد شيميايي، مواد غذايي و فلزات

عضويت در WTO و ديگر سازمانهاي بين المللي و منطقه اي

عضو ناظر WTO- اکو- بانک توسعه آسيا- صندوق بين المللي پول- بانک جهاني- کنفرانس اسلامي

شرکاي عمده تجاري در زمينه صادرات

روسيه 25.3، ترکيه 9.7، قزاقستان7.6، بنگلادش 6.5،، چين 6، اکراين 6، ژاپن 5.3، امريکا 4.9، تاجيکستان 4،

شرکاي عمده تجاري در زمينه واردات

روسيه 27.6، چين 16.3،کره جنوبي 11.5،قزاقستان 5.4، ترکيه 4.5، امريکا 4

مهمترين منابع طبيعي

نفت- گاز- طلا- مس- اورانيوم- سرب- روي

مهمترين محصولات  کشاورزي

غلات، سيب زميني، سبزيجات، چغندر قند، شير، كتان و پرورش گوساله

مهمترين صنايع

ماشين ابزار، تراكتور، كاميون، موتور سيكلت، تلويزيون، يخچال، منسوجات، كود شيميايي، الياف مصنوعي، كود طبيعي پتاس، ماشين آلات، معدن و راهسازي

مهمترين اقلام صادراتي به جهان

ماشين آلات و تجهيزات صنعتي، مواد معدني، مواد شيميايي، منسوجات، فلزات و مواد غذايي

 

وضعيت اجتماعي

جمعيت شناسی

 اکثريت جمعيت بلاروس، بلاروس‌های بومی هستند که ٪2/81 کل جمعيت ۱۰۲۹۳۰۱۱ نفري اين کشور را تشکيل می‌دهند. روس‌ها دومين گروه پرجمعيت اين کشور با حدود ٪۴/۱۱ از ترکيب جمعيتی اين کشور می‌باشند. افراد لهستانی و اکراينی به ترتيب بالغ بر ٪۹/۳ و ٪۴/۲ جمعيت آن را شامل می‌شوند. زبان‌های رايج در بلاروس عبارت‌اند از روسی و بلاروسی که هر دو زبان‌های رسمی بلاروس هستند.

تراکم جمعيت در حدود ۵۰نفر به ازای هرکيلومتر مربع (۱۲۷ مايل /مربع) و ٪7/71 کل جمعيت آن در نواحی شهرنشينی - شهری ساکن می‌باشند. از جمعيت شهر نشين، ٪۲۴ در مينسک، پايتخت ملی و بزرگ‌ترين شهر بلاروس زندگی می‌کنند. بيشتر جمعيت، ٪7/69 سنی بين ۱۴ و ۶۴ دارند. شصت درصد جمعيت زير۱۴ سال سن دارند، در حالي که ٪6/14 آنها بالاتر از ۶۵سال هستند. سن ميانگين جمعيت ۳۷ سال است. متوسط سن اميد به زندگی برای شهروندان بلاروسی ۷۲/۶۸ سال؛ برای مردان 03/63سال و برای زنان 96/74سال است.

نرخ داشتن سواد در بلاروس، که تعداد افراد در سنين ۱۵سال و بالاتر است که می‌توانند بخوانند و بنويسند، ٪۹۹ است، يعني ٪8/99در مردان و ٪3/99 در زنان. نسبت تعداد مرد به زن در سال ۲۰۰۵ به ميزان 80/8مرد به ازای هر زن بوده است. بيشتر شاخص‌های جمعيت شناسانه بلاروس عمدتاً هم از لحاظ نرخ منفی رشد جمعيت و هم رشد طبيعی آن، مشابه با کشورهای ديگر اروپایی می‌باشد. رشد جمعيت در سال ۲۰۰۵ در حدود ٪۰۶/۰ بوده و نرخ باروری 43/1 بوده است. جمعيت نيز در حال پيرتر شدن است، و تا سال ۲۰۵۰، اکثر جمعيت آن بالای ۵۰ سال سن خواهند داشت.

نرخ مهاجرت به ازای هر هزار نفر در بلاروس برابر با 3/2است. بر طبق گزارش سازمان بين‌المللی مراقبت (از) کودکان، (در مقايسه با ۱۶۷ کشور) بلاروس دارای بالاترين نرخ در ميان همه کشورهای اتحاد شوروی سابق می‌باشد.

 

بزرگ‌ترين شهرهای بلاروس (جمعيت بر اساس هزار نفر، ۲۰۰۶:

مينسک – ۴/۱۷۴۱

گوميل – ۲/۴۸۱

موگيلف – ۱/۳۶۵

ويتبسک – ۴/۳۴۲

هرودنا – ۸/۳۱۴

برست – ۳/۲۹۸

بابرويسکا – ۸/۲۲۰

بارانويچی – ۶/۱۶۸

باريساوو – ۴/۱۵۰

اورشا – ۵/۱۳۰

پينسکا – ۳/۱۲۵

مازير – ۸/۱۱۱

ساليهورسک – ۴/۱۰۱

نواپولاتسک – ۳/۱۰۱

 

کليسای ارتدوکس روسيه در برست

 تمبر پستی اتحاد شوروی در سال 1961، نشان دهنده آداب سنتی بلاروس و تاریخچه لباس سنتی بلاروس به زمان روسيه کي‌يفی بر می‌گردد و در طول زمان تحت تاثير فرهنگ‌های همسايه  های لهستانی‌ها، ليتوانيايی‌ها، تويان‌ها، روس‌ها و ديگر کشورهای اروپايی قرار گرفته است. گذشته از ريشه‌های غالب روتنيایی (در اکراين)، سبک آشپزی بلاروسی بسيار به ليتوانيايی نزديک می‌باشد. برخی اوقات آن را تاحدودی نسبت به همسايگان بانفوذ خود از غنا و تاثير کمتری برخوردار است و نيز سبب افت وجود سنت‌های آشپزی در ۱۰۰سال گذشته شده است.

جنبه‌های خاص فرهنگ بلاروس به دليل روسی شدن آن، در طول زمان از دست رفته است. رئيس جمهور لوکاشنکو قوانينی را عرضه نموده که ايستگاه‌های راديويی و تلويزيونی را وادار می‌نمايد پيشرفت روزبه روز بلاروس را نمايش دهند، اما اين اجرای اين کار، تفاوتی ندارد به زبان بلاروسی باشد يا به زبان روسی. ايستگاه‌های راديو و تلويزيونی مذکور، دولتی بوده، و توسط شرکت تلويزيونی-راديویی دولتی کشور اداره می‌شود.

دولت روسيه بسياري از جشنواره‌های فرهنگی سالانه را برگزار می‌نمايد: "بازار اسلاويانتسکی در ويتبسک"، "چشمه مينسک "؛ "همايش های تئاتری اسلاوونيک"؛ "جشنواره ملی دروگری"؛ "هنرها برای کودکان و جوانان "؛ "مسابقه هنرهای نمايشی گروه جوانان"؛ "مشاعره‌های نيزويژ "؛ " قصر صلح "؛ و جشنواره ملی ترانه و شعر بلاروس از آن جمله اند. اين وقايع ، استعداد اجرا کنندگان بلاروسی را نمايش می‌دهد، اعم از اين که در موسيقی، هنر، شعر، رقص يا تئاتر دارای ذوق باشند. در اين جشنواره‌ها، جوايز گوناگونی تحت عنوان قهرمانان شوروی و بلاروسی به خاطر مهارت آن‌ها در موسيقی يا هنر اعطاء می‌شود. شماری از روزهای تعطيل در اين کشور نظير روز استقلال يا روز پيروزی جمعيت فراوانی را به خود جذب می‌کند و نمايش‌های متعددی همچون آتش بازی و رژه‌های نظامی در آن‌ها برگزار می‌شود. بيشتر اين جشنواره‌ها در ويتبسک يا مينسک برپا می‌شود. 

بلاروس دارای چهار مکان ميراث (فرهنگی) جهانی است که دو تا از آن‌ها بين اين کشور و کشورهای همسايه مشترک هستند. اين چهار مورد عبارتنداز: مجموعه قصر صلح؛ قصر نيازويژ؛ بلووژسکايا پوشاچا (مشترک با لهستان)؛ طاق زمين پيمای استروو (که در آن با کشورهای استونی، فنلاند، لیتوانی، لتونی، نروژ، مولداوی، روسيه، سوئد و اکراين سهيم می‌باشد.)


 وضعيت اقتصادي

اوضاع مالي 

نظام اقتصادی تا حدود ٪۸۰ تحت کنترل دولت قرار دارد و از زمان اتحاد شوروی تاکنون چنين بوده است. اين کشور از لحاظ اقتصادی نسبتاً با ثبات است، اما تا حدود زيادی در تامين مواد خام به متحد نزديک خود روسيه وابسته است. صنعت و کشاورزی عمدتاً در دست دولت قرار دارد. بنابراين بلاروس يکی از معدودترين بازمانده‌های اقتصادهای ملی با سرمايه گذاری دولتی می‌باشد. کشاورزی تحت کنترل کشت اشتراکی با زيربخش‌های عمده کشت سيب زمينی و پرورش دام است.

از لحاظ تاريخی مهم‌ترين شعب صنعت شامل منسوجات و فرآوری چوب (جنگلی) می‌باشد. پس از سال۱۹۶۵، ايجاد صنعت سنگين و مهندسی مکانيک (تراکتور، يخچال) عمدتاً سبب ارتقاء توسعه صنعتی گرديد. در داخل اتحاد شوروی، بلاروس يکی از توسعه يافته‌ترين جمهوری‌ها از لحاظ صنعتی بود. به لحاظ اقتصادی، بلاروس خود در همسود کشورهای مستقل، مجمع اقتصادی اوراسيا و اتحاديه روسيه و بلاروس شرکت دارد. پس از سال۱۹۹۰، با عرضه ساختارهای بازار آزاد به داخل اتحاد شوروی پیشین، توليد صنعتی شناور گرديد. اما، رشد اقتصادی در سال ۱۹۹۶ به آن بازگشت و بلاروس در سال۲۰۰۱ اولين کشور از گروه کشورهای مستقل همسود (CIS) بود که به سطوح توليد صنعتی و کشاورزی سال۱۹۹۰رسيد.

توليد ناخالص ملی برای سال۲۰۰۵ (تخميناً) بالغ بر ۱۳/۷۹ مليارد دلار که تقريباً برابر با درآمد سالانه ۷۷۰۰ دلار به ازای هر فرد می‌شود. در سال۲۰۰۵، توليد ناخالص ملی تا حدود ٪۹-۸ با وجود نرخ متوسط تورم حدود ٪۸، افزايش يافت. بر طبق (آمار) سازمان ملل، طی ده سال گذشته، متوسط ماهانه درآمد از ۲۰دلار آمريکا به ۲۲۵ دلار آن افزايش يافته است.

نرخ بيکاری، بر اساس آمار دولت بلاروس، در سال۲۰۰۵، ٪۲ بوده است. اما، کارشناسان خارجی معتقد بوده‌اند که نرخ واقعی آن احتمالاً از اين ميزان بيشتر است. موضوع بحث برانگيزتر، تصميم اين کشور به کنار گذاشتن روبل بلاروس (BYR) به نفع روبل روسيه (RUB) می‌باشد که بر طبق آژانس خبری روسيه، آژانس ايتارتاس، از ۱ژانويه ۲۰۰۸ آغاز می‌شود. اقتصاد بلاروس تحت فشار اوضاع سياسی داخل اين جمهوری است. اين فشار عمدتاً به شکل تحريم‌ها عليه اين کشور يا رهبری بلاروس قابل احساس است. مثلاً، اتحاديه اروپا، قطعنامه شورای (EC) به شماره ۲۰۰۶/۷۶۵ را در۱۸ می ۲۰۰۶، تصويب نمود.

اين قانون موجب مسدود شدن حساب‌های رئيس جمهور لوکاشنکو و نيز بين ۳۰ تا ۳۵ نفر از مقامات بلند پايه بلاروس در بانک‌های خارجی می‌شود. اين تحريم‌ها همچنين شامل ممنوعيت سفرهای رهبران فوق‌الذکر به نقاط گوناگون می‌شود. اين تحريم از سوی اتحاديه اروپا پس از زمانی اعمال شد که فراکسيون اين کشور اعلام نمود که انتخابات ۱۹مارس ۲۰۰۶ فريبکارانه بوده و نيز گروه‌های مخالف در اين کشور سرکوب شده‌اند.

 

 شاخص هاي اقتصادي

 

الف) واحد پول و سياستهاي پولي

واحد پول بلاروس روبل است هر روبل نيز يكصد كوپك مي باشد. درحال حاضر اسكناسهاي متنوعي از يك تا 100 هزار روبلي در اين كشور رايج مي‌باشد. سياست هاي پولي بلاروس كه از سال 1992 در اين كشور به مورد بحث گذاشته شد، در 1994نتيجه داد و در نهايت بلاروس تصميم گرفت تا در حوزه پولي روبل باقي بماند با اين حال در چارچوب اتحاد روسيه و بلاروس، موضوع پيوستن بلاروس به روبل روسي نيز در جريان مي باشد. در سال 1991 كوپنهايي تحت عنوان تالون براي تعداد محدودي از كالاهاي اساسي كه جهت خريد آنها از روبل استفاده مي شد به مردم ارائه گرديد.اين سيستم تا سال 1992 با پوشش كمتري ادامه يافت. در ژانويه1992 ، همزمان با آزاد سازي قيمتها، مقامات بلاروس كوپنهاي عمومي‌تري جهت تحت پوشش قراردادن مقدار وسيع تري از كالاها ارائه نمودند. اين كوپنها همچون تالونها تنها يكبار و آنهم با تركيبي از پرداخت بهاي كالاها با روبل مورد استفاده قرار مي‌گرفت. هدف از ارائه كوپن، محدود ساحتن تقاضاي  مصرف‌كنندگان بود كه اين كار همزمان با محدود ساختن توان دستيابي به بازار داخلي از سوي اتباع ديگر جمهوريهاي شوروي سابق و هم با خنثي سازي قدرت خريد با توجه به نقدينگي و ذخاير موجود صورت مي‌گرفت. 

درنتيجه كاهش ارائه اسكناس از سوي بانك مركزي بلاروس، پول در گردش اين كشور از رشدي معادل تنها نيمي از نرخ رشد تورم آن درسال 1991 برخوردار بود و با آزادسازي قيمتها در اوايل سال 1992 مقامات ذيربط بلاروس مواجه با كمبود پول گرديدند. بنابراين طي فرماني مقررشد كليه خريدهاي بالاتر از 500 روبل با صدور چك صورت گيرد. از سال 1994 با پيوستن مجدد بلاروس به حوزه پولي روبل، سياستهاي پولي مشابه روسيه دراين كشور اتخاذ گرديد. بانكها نرخ شناور تسعير را اعلام داشته و خود راسا تسعير پول را شروع نمودند. در بلاروس نيز همچون روسيه از ارزش پول آن درمقابل ارزهاي معتبر جهان از جمله دلار بطور پيوسته كاسته شد بطوريكه نرخ تسعير هر دلار در مقابل چهارده هزار و پانصد روبل بلاروس ( ماه می 2015 ) می باشد .


ب)توليد ناخالص داخلي و درآمد سرانه

درسالهاي اخير منابع اصلي درآمد دولت بلاروس ماليات بر درآمد و ماليات بر سود شركتها بود كه در مجموع قدري بيشتر از نيمي از كل درآمد را شامل مي شد. برطبق آمار رسمي در سال1991 ، توليد ناخالص داخلي بلاروس 4/2 ميليارد دلار و درآمد سرانه افراد 240 دلار بود. اين درحالي است كه در اين سال توليد خالص مواد به 52 ميليارد روبل بالغ گرديده است.در سالهاي89-1986 توليد خالص مواد از ميانگين رشد سالانه 8/3 درصد برخوردار بود. براساس آمار سال 2006 ، توليد ناخالص داخلي بلاروس در ا ين سال 82 ميليارد و94  ميليون دلار و سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور 8100 دلار بوده است.

ج) بودجه ملي

در سال 1992 تغييرات مهمي در ساختار هزينه ها در بلاروس پدپد آمد. قبل از فروپاشي شوروي سابق، تركيب هزين ه هاي بودجه بلاروس عبارت بود از : خدمات فرهنگي و اجتماعي حدود 22 درصد، ت أمين اجتماعي حدود 11 درصد، هزينه هاي سرمايه اي و عملياتي حدود يك سوم بودجه و پرداخت سوبسيدها حدود 30 درصد بودجه. پس از وقوع تغييرات در سال1992 ، مهمترين تغييري كه در ساختار بودجه بلاروس پدپد آمد، كاهش شديد آن دسته از هزينه هايي بود كه با فعاليتهاي اقتصادي (شامل پرداخت سوبسيد به توليدكنندگان ) ارتباط مستقيم داشت.اين هزينه ها در سال1992 درمقايسه با سال 1990 درحدود 60 درصد كاهش يافت.

در عوض هزينه هاي مربوط به خدمات فرهنگي و اجتماعي از 22 درصد در سال 1990 به 39 درصد در سال 1992 افزايش يافت. هزينه هاي تأمين اجتماعي نيز از 11درصد در سال 1990 به 25 درصد در سال 1992 افزايش يافت. بر اساس آمار رسمي، درآمد دولت باروس در سال 1992 ، بالغ بر 90 ميليارد روبل (حدود 3 ميليارد دلار ) و هزينه ها 96 ميليارد روبل برآورد شده است.با اين حال درآمد 7/ 6 ميليارد دلار و هزينه هاي اين كشور نيز 164 / بلاروس در سال 2006 برابر با 578ميليارد دلار بوده است.

د)بدهي خارجي

براساس يادداشتي كه در سال 1991 با كشورهاي عضو گروه هفت درخصوص بدهي هاي خارجي اتحاد شوروي سابق به امضاء رسيد، پرداخت13/4 درصد اين قروض كه رقمي در حدود 2/2 ميليارد دلار مي شود برعهده بلاروس گذاشته شد. درپي توافقي كه بين بلاروس و روسيه حاصل گشت، روسيه در قبال تقبل اين بدهي، سهم دارايي هاي بلاروس از اتحاد شوروي سابق را به نفع خود ضبط كرد.جدا از سهم بلاروس در بدهي هاي شوروي سابق، مجموع بده ي هاي اين كشور تا آخر سال 1992 برابر با 40 ميليون دلار آن مربوط به اعتبارات وارداتي / 181/2 ميليون دلار بوده است.اين درحالي است كه بدهي‌هاي اين كشور در سال 2005 حدود 4,662 ميليارد دلار و در سال 2006 به حدود 5,498 ميليارد دلار رسيده است.

ه) ذخيره ارز و طلا

بر اساس آمار سال 2006 ، در اين سال به ميزان يك ميليارد و 329 ميليون دلار ارزش خارجي و طلا در كشور ذخيره وجود داشته است.

 

وضعيت نظامي


جمهوري بلاروس به عنوان سومين كشور صنعتي شوروي سابق، يكي از توانمندترين قدرتهاي نظامي شوروي سابق از نظر امكانات و تجهيزات نظامي و دفاعي محسوب مي گردد. الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهور كنوني بلاروس به  دنبال انتخابات به عنوان رئيس جمهور اين كشور در سال1994 ، كليه تسليحات اتمي اين كشور را به روسيه تحويل داد. اين در حالي است كه اين جمهوري يكي از 4 جمهوري داراي سلاحهاي اتمي شوروي سابق محسوب مي‌شد. علاوه بر اين، وي با اعلام بلاروس به عنوان كشور غيراتمي و عاري از سلاحهاي اتمي، پيشنهاد نمود منطقه اروپاي شرقي بعنوان منطقه عاري از سلاحهاي اتمي به رسميت شناخته شود و در اين راه تلاشهاي زيادي نمود .


 جمهوري بلاروس با توجه به توانمنديهاي صنعتي و علمي و فني خود، يكي از توليد كنندگان اصلي سيستمهاي ضد هوائي به شمار رفته و از امكانات قابل توجهی براي ساخت سيستمهاي ضد موشكي برخوردار مي باشد و در همين زمينه نيز داراي چندين دانشكده در رشته هاي مهندسي، طراحي، آموزش، توليد و خدمات پس از فروش تجهيزات دفاع ضد هوائي مي باشد. ستاد مشترك نيروهاي مسلح بلاروس نيز در سال 2001  تأسيس گرديد. در سال 2006 بودجه دفاعي 4/1% GDP اين كشور را به خود اختصاص داد كه در سال 1992 هزينه‌هاي نظامي اين كشور 8% مجموع هزينه هاي كشور را  به خود اختصاص داده بود.

بلاروس داراي نيروهاي نظامي زير مي باشد:

-1 نيروي زميني؛

-2 نيروي هوائي و دفاع هوائي؛

اين كشور به علت محصور بودن در خشكي و با توجه به اينكه داراي ساحل نمي باشد، نيروي دريائي ندارد.

مدت سربازي اجباري برای مردان 18 ماه بوده كه افراد بين 18 تا 27 سالگي بايد خدمت سربازي را به انجام برسانند . نيروي نظامي در دسترس براي خدمت نظامي شامل مردها بين 18 تا 49 سال 2 ميليون و 520 هزار نفر و زنها بين 18 تا 49 سال 2 ميليون 564 هزار نفر مي باشند. جمهوري بلاروس عضو طرح مشاركت براي صلح ناتو نيز بوده و با ناتو همكاري مي نمايد. همچنين اين كشور عضو فعال سازمان امنيت دسته جمعي مي باشد .علاوه براين، روسيه و بلاروس در چارچوب اتحاد روسيه و بلاروس، داراي قراردادهاي خاصي در زمينه دفاعي هوائي مشترك مي باشند.


سلاحهاي هسته‌اي


در مارس 1992 پارلمان بلاروس تصميم خود مبني بر تشكيل نيروهاي مسلح خودي را اعلام نمود. طبق تصميم جديد قرار شد ظرف مدت دو سال تعداد نفرات ارتش به 90 تا 100 هزار نفر تقليل يابد. در خصوص موقعيت هسته‌اي بلاروس مطالب زير قابل ذكر مي باشند:

الف) برچيده شدن سلاحهاي هسته‌اي تاكتيكي

   فروپاشي رسمي اتحاد شوروي در دسامبر1991، توجه اصلي دولتهاي غربي بر انبار هسته‌اي امپراتوري پيشين متمركز شد. بلاروس از جمله چهار جمهوري شوروي بود كه از سلاحهاي هسته‌اي برخوردار گرديد. حذف اين سلاحها در اعلاميه استقلال و وضعيت عاري از سلاح هسته اي اين جمهوري پيش بيني گرديده بود. به دنبال مباحثات طولاني در داخل و تحت فشار غرب، پارلمان بلاروس تصميم به حذف كليه سلاحهاي هسته‌اي تاكتيكي و استراتژيكي از خاك اين كشور گرفت. بالاخره تا اول ژوئيه 1992 كليه سلاحهاي هسته‌اي كوتاه برد يا تاكتيكي از جمهوريهاي بلاروس، اكراين و قزاقستان به روسيه بازگردانيده شده و روسيه نيز موظف به انهدام آنها گشت.

ب) سلاحهاي استراتژيك

در ارتباط با سلاح هسته‌اي استراتژيك، موافقتنامه اي بين آمريكا و چهار جمهوري هسته‌اي شوروي سابق در ليسبون  پرتغال به امضا رسيد. براساس مفاد اين موافقتنامه، بلاروس، قزاقستان و اكراين مي بايست كليه كلاهكهاي هسته‌اي استراتژيك خود را منهدم ساخته و يا به روسيه منتقل كنند و دركوتاه ترين زمان ممكن با پيمان سال 1968 عدم گسترش سلاحهاي هسته‌اي موافقت مي‌نمودند. اين موافقتنامه گام مهمي بود در اجراي پيمان كاهش سلاحهاي هسته‌اي استراتژيك (استارت) كه بين بوش و گورباچف در ژ وئيه سال 1991 يعني پنج ماه قبل از فروپاشي اتحاد شوروي به امضاء رسيده بود. پيمان استارت مي‌بايست قبل از اجرا به تصويب دولتهاي امريكا و چهاركشور فوق مي رسيد. با توجه به تصويب پيمان مزبور، كلاهک هاي هسته‌اي،  موشكها و بمب افكنهاي بلاروس، قزاقستان و اكراين مي بايست طي يك دوره هفت ساله از بين بروند.

جمهوري‌هاي اخيرالذكر در مقابل حذف سلاحهاي هسته‌اي خود، خواهان ضمانتهاي بين المللي پيرامون حفظ امنيت خود و نيز كمكهاي فني و مالي جهت انهدام اين سلاحها شده و وزير خارجه وقت بلاروس هشدار داد: روند حذف سلاحهاي هسته‌اي استراتژيك از بلاروس درصورت عد م ارائه كمكهاي مورد نياز از سوي غرب، مي‌تواند كند گردد.تصويب پيمان استارت به علت حاكم بودن جو دوستي در روابط آمريكا بلاروس فوراً نتيجه داد. با تصويب پيمان مزبور از سوي شورايعالي بلاروس، آمريكا قول داد ضمانتهاي امنيتي بلاروس را فراهم نمايد. يك هفته بعد، امريكا در روابط خود با بلاروس مزاياي كشورهاي كامله الوداد را براي اين كشور قائل گرديد ولي پس از ايجاد اختلافات سياسي بين دو كشور، اين  شرايط حذف و علاوه بر آن موانع زيادي در زمينه تجارت و حتي رفت و آمدهاي مقامات دو كشور ايجاد گرديد.


منبع: كتاب سبز بلاروس

 

تاريخ بلاروس


آنچه که هم اکنون به نام بلاروس ناميده می‌شود بين قرون ۶ و ۸ ميلادي تحت سکونت اسلاوها قرار داشت . کم‌کم اسلاوهای قديمی شرق شروع به برقراري ارتباط با ورنجيان‌ها نمودند و کشوری را تحت عنوان روسيه تشکيل دادند، که عمدتاً نواحی اطراف پولاتسک نوين امروزی در بخش شمالی آن کشور را در بر می‌گيرد . در قرن ۱۳ م، اين کشور به نحو ناهنجاری تحت تاثير حمله مغولها قرار گرفت، و نهايتاً بخش‌هايی از روسيه توسط دوک نشين بزرگ ليتوانی تصرف شد. سرزمين‌های اصلی اين دوک نشين شامل نواحی اطراف شهرهای کرناوه ، تراکای ، ويلنيوس بودند ، اما خود دوک نشين اغلب در حال نبرد بود و فتوحات مشهوری را عليه مغول‌ها در شرق، ترکها در جنوب و سرداران تيوتونيک در غرب داشتند . تا قرن ۱۵ م، دوک نشين بزرگ ليتوانی تا بخش عمده‌ای از اروپای باختری، از دريای بالتيک تا دريای سياه گسترش يافت.

در ۲ فوريه ۱۳۸۶، دوک بزرگ ليتوانی، ولادسلاو دوم جاگييلو - جوگايلا، پادشاه لهستان شد، و دوک نشين بزرگ را با لهستان در يک اتحاديه شخصی تحت کنترل يک حکومت درآورد. اين اتحاديه شخصی نهايتاً به ايجاد همسود لهستان-ليتوانی، يک کشور جديد در سال ۱۵۶۹، منجر گرديد. اما، تا سال ۱۷۹۵، اين کشور تقسيم شد و بر مبنای تقسيمات همسود لهستان-ليتوانی از طريق الحاق روسيه امپراتوری، پروسيا و اتريش به هم پيوست. مناطق بلاروس تا زمان اشغال آن به وسيله آلمان امپراتوری ، طی جنگ جهانی اول به عنوان بخشی از قلمرو روسيه باقی ماند.

نخستین بار بلاروس استقلال خود را در ۲۵مارس ۱۹۱۸ با تشکيل جمهوری خلق بلاروس اعلام نمود. اما اين جمهوری عمر کوتاهی داشت و حکومت آن به زودی پس از خروج آلمان ها سرنگون شد. در سال۱۹۱۹، بلاروس به بلاروسيه SSR (جمهوری سوسياليست بلاروسيه شوروی (BSSR)) تبديل شد، و پس از اشغال ليتوانی شرقی از سوی روسيه، در جمهوری سوسياليست ليتوانی-بلاروسيه شوروی ادغام شد. پس از پايان جنگ لهستان-شوروی در سال ۱۹۲۱ ، سرزمين‌های بلاروس ميان لهستان و بلاروسيه تازه تاسيس SSR تقسيم گرديد ، که يک عضو بنيادی اتحاد شوروی - جمهوری‌های سوسياليست اتحاد شوروی در سال ۱۹۲۲ شد. در سپتامبر ۱۹۳۹ ، اتحاد شوروی در نتيجه معاهده مولوتف-ريبنتروپ، به سرزمين بلاروس تحت کنترل لهستان پیوست شد.

در سال۱۹۴۱، آلمان نازی عمليات بارباروسا را با حمله به اتحاد شوروی انجام داد. بلاروس به زودی پس از آن تسخير شد، و اشغال بلاروس توسط آلمان نازی  تا سال ۱۹۴۴ ادامه يافت. بيشتر زيرساخت های کشور نابود شد و بخش عمده‌ای از جمعيت آن در حمله آلمان کشته شدند. مردم يهودی بلاروس نيز طی واقعه هولو کاست دچار فاجعه شدند. اين موضوع تا سال ۱۹۷۱ ادمه داشت تا اين که جمعيت مردم بلاروس به سطح پيش از جنگ رسيد. اما جمعيت يهوديان هرگز ترميم نشد.

پس از پايان جنگ، بلاروسيه ، يکی از ۵۱ امضاء کننده بنياد ملل متحد در سال ۱۹۴۵ بود . بازسازی که پس از جنگ در بلاروس انجام گرفت در مقايسه با جمهوری شوروی ، آبادانی قابل مقايسه‌ای را به دنبال داشت. در طی اين زمان ، بلاروس به مرکزی اصلی سازندگی در ناحيه غرب اتحاد جماهير شوروی USSR تبديل شد . افزايش مشاغل باعث سرازير شدن جمعيت مهاجر فراوانی از جمهوری سوسياليست فدراتيو روسيه شوروی به اين کشور گرديد.

طی دوران ژوزف استالین، سياست روسی کردن برای " حفاظت " SSR بلاروسيه در برابر نفوذهای کشورهای غربی آغاز شد.اين برنامه قرار بود در هويت فرهنگی بلاروس ريشه داشته باشد که با عناصر فرهنگ روسی جايگزين شد. اين سياست شامل اعزام روس‌ها از نقاط گوناگون اتحاد شوروی و قرار دادن آن‌ها در نقاط کليدی داخل حکومت SSR بلاروسيه بود. استفاده رسمی از زبان بلاروسی و ديگر جنبه‌های فرهنگی نيز به سياست های اتحاد شوروی - مسکو محدود می‌شد. پس از مرگ استالین در سال۱۹۵۳، جانشين او، نيکيتا خروشچف به برنامه روسی سازی ادامه داد، پايتخت SSR بلاروسيه را شهر مينسک قرار داد و گفت : که " باید هرچه همه ما زودتر به روسی صحبت کنيم، بايد زودتر کمونسيم را برقرار نماييم".

در سال۱۹۸۶، بخشی از بلاروس تحت تاثير انفجار نيروگاه چرنوبيل قرار گرفت که حادثه در همسايگی اوکراين رخ داد. زمانی که نخست وزير شوروی ميخائيل گورباچف شروع به اجرای برنامه پرستوريکای خود نمود، مردم بلاروس با فرستادن نامه‌ای به وی در دسامبر۱۹۸۶، درباره نزول فرهنگ خود شرح دادند. اين رخداد از سوی مورخین، "چرنوبيل فرهنگی ۱ " نام گذاری شده است. در ژوئن۱۹۸۸، گورهای دسته جمعی در شهر کوراپاتی کشف گرديد. بنا به ادعا آن‌ها، اين گورها در حدود ۲۵۰هزار نفر از قربانيان (دوره) استالین را در خود جای می‌داد. برخی اظهار می‌نمايند که اين کشف گواهی بر اين مسئله است که دولت شوروی تلاش می‌نموده که مردم بلاروسی را از بين ببرد و همين موجب شده تا برخی از آن‌ها خواهان استقلال شوند.

بلاروس در ۲۷ژولای ۱۹۹۰ موجوديت خود را اعلام نمود، و در ۲۵اوت ۱۹۹۱، BSSR با به دست آوردن استقلال کامل خود، رسماً به جمهوری بلاروس تبديل شد. در حدود همان زمان بود که استانيسلاو ششکويچ رئيس شورای عالی بلاروس ، مقام رهبری بلندپايه بلاروس گرديد. ششکويچ، در کنار بوريس يلتسين از روسيه و لئونيد کراوچک از اوکراين در ۸ دسامبر۱۹۹۱ در بلاوژسکايا پوشچا در همايشی رسماً انحلال اتحاد شوروی و تشکيل همسود کشورهای مستقل را اعلام نمودند. تا سال ۱۹۹۴، کشور به وسيله الکساندر لوکاشنکو رهبری می‌شد، که مورد انتقاد دولت‌های غربی، (گروه) ناظر حقوق بشر، و ديگر سازمان‌های غيردولتی غربی به خاطر سياست‌های داخلی خود به سبک اتحاد شوروی پیشین، واقع شد.

از سال ۲۰۰۵، به نظر می‌رسد که جنبشی در بلاروس به سوی اتحاد دوباره با روسيه صورت گرفته باشد. در نوامبر۲۰۰۵، يک پيش نويس از قانون اساسی برای تصويب به هردو (رئيس جمهور) ولاديمير پوتین و لوکاشنکو تسليم شده است. اين حرکت، در کنار ديگر موارد، بخشی از طرح ۱۹۹۶ بود که توسط لوکاشنکو و رئيس جمهور پیشین روسيه، بوريس يلتسین برای ايجاد اتحاديه روسيه و بلاروس انجام گرفت.

 

جغرافیا


جمهوري بلاروس از جايگاه ژئوپولتيكي و جفرافيائي ممتازي در شرق اروپا و در مسير عبور راه آهن، جاده هاي اتومبيل رو، خطوط لوله نفت و گاز و سيستمهاي ارتباطي بين غرب و شرق ارو پا، و كشورهاي آسيائي قرار دارد. سرزمين بلاروس بوسيله يكي از مهمترين بزرگراههاي اروپا كه كوتاهترين مسير اتصال مناطق شرقي و مركزي بلاروس به غرب اروپا است تقسيم شده و بين درياي سياه و درياي بالتيك قرار دارد. فاصله بين مينسك تا ويلنيوس (ليتواني) 184 كيلومتر ، تا ريگا (لتوني)  468 كيلومتر، تا ورشو (لهستان) 558 كيلومتر، تا كي‌يف( اكراين) 545 كيلومتر، تا مسكو706  كيلومتر و تا برلين 1060 كيلومتر مي باشد. فاصله غرب تا شرق بلاروس 650 و از شمال تا جنوب اين كشور 560 كيلومتر مي باشد. اين جمهوري در  53 درجه شمالي و 28 درجه شرقي قرار دارد.

 

آبهاي داخلي

آبراههاي بلاروس قبل از هر چيز بيانگر تاريخ اين كشور در جهان مي باشد. تعداد 10800 درياچه بلاروس مهاجرين اوليه را به خود جلب كرده است. رود دنيپر  بازرگانان دوران باستان و وايكينگهاي ماجراجو را قادر مي‌ساخت تا بسمت جنوب يعني به كينسا و بيزانس حركت نمايند و رود دوينا نيز دسترسي به مناطق درياي بالتيك را ميسر مي ساخت. نواحي بالاي رودهاي دنيپر و دوينا موجبات ارتباط اين بخش با رود ولگا و در نهايت با درياي خزر، ايران و جهان عرب را فراهم مي‌نمود. رود پريپيات در جنوب بلاروس به عنوان پل بين دنيپر و ويستولاي لهستان عمل مي كرد. در كنار رودهاي فوق، بايستي به نيامان به عنوان يكي از رودهاي مهم بلاروس اشاره كرد .همچنين شبكه‌اي مركب از 20000 رود و نهرهاي كوچك، سرزمين بلاروس را پوشانده اند كه طول مجموع آنها به 92 هزار كيلومتر مي رسد. 48 فقره از رودهاي فوق حداقل 100 كيلومتر طول دارند.

 

عوارض طبيعي و آب و هوا

مساحت سرزمين بلاروس 207600 كيلومتر مربع بوده كه سه برابر مجموع خاك بلژيك و هلند مي‌باشد. اين كشور در 160 مايلي درياي بالتيك قرار دارد. بلاروس سرزمين همواري است كه تقريبا يك سوم از خاك آن پوشيده از جنگل مي باشد. سرزمين هموار بلاروس در ارتفاع 180 متري سطح دريا قرار دارد، حال آنكه بلندترين نقطه اين كشور در ارتقاع 370 متري بالاي سطح دريا واقع شده است. تابستان آن بيش از 150 روز در سال از آب و هواي معتدل برخوردار مي باشد. ميانگين دماي هواي شهر مينسك پايتخت بلاروس در ماه ژانويه 5 درجه سانتيگراد زير صفر و ميانگين دماي هواي آن در ماه ژوئيه 19 درجه سانتيگراد بالاي صفر مي باشد .  با اين حال دماي هوا در زمستان براي مدت كوتاهي به 25 درجه سانتيگراد زير صفر نيز مي رسد. ميانگين بارندگي سالانه نيز بين 560 تا 660 ميليمتر در نوسان مي باشد.

 

جنگل‌ها


تالاب‌ها، جنگل‌ها و درياچه‌ای در بلاروس


بلاروس يک کشور دور از دريا، نسبتاً پست، و شامل نواحی گسترده‌ای از سرزمين‌های باتلاقی (تالابی) می‌باشد. درياچه‌ها و رودخانه‌ها ، اين کشور را بريده بريده نموده‌اند. بزرگ‌ترين منطقه باتلاقی آن پولزيا است که در ميان وسيع‌ترين تالاب‌های اروپایی قرار دارد. ۱۱ هزار درياچه در بلاروس وجود دارد، اما اکثر اين درياچه‌ها کمتر از ۵/۰ کيلومتر مربع (۱۲۴ مايل مربع) وسعت دارند. سه رودخانه اصلی در داخل اين کشور جريان دارند، رود نمان، رودخانه پريپيات، و رود دنپر. بلندترين نقطه بلاروس در جيارژيانسکارا هارا (تپه جيارژيانسکارا) به بلندای ۳۴۵ متر (۱۱۳۲ پا) می‌باشد. آب و هوای آن از زمستان‌های بسيار سرد (دمای متوسط در ژانويه در دامنه‌ای بين ۸- درجه سلسيوس تا ۲- درجه سلسيوس) تا تابستان‌های خنک و بارانی (ميانگين دمای ۱۵ درجه سلسيوس تا ۲۰درجه سلسيوس) در نوسان است.

جنگل‌ها ٪۳۴ کل مناظر اين کشور را پوشانده اند، و محصولات جنگلی را يکی از پررونق‌ترين منابع طبيعی برای اين سرزمين می‌کنند. ديگر منابع طبيعی که می‌توان در بلاروس يافت شامل ذخاير ذغال سنگ نارس، مقادير اندکی نفت و گاز طبيعی، گرانيت، دولوميت، سنگ آهک، خاک رسوبی (آهک دار)، گل سفيد، ماسه، شن و خاک رس می‌شود. در حدود يک پنجم اين سرزمين، بيشتر در ايالات جنوب خاوری و گوميل و ماهيليو هنوز تحت تاثير انفجار سال ۱۹۸۶ درفاجعه نيروگاه هسته‌ای چرنوبيل، اوکراين قرار دارد. با اين که مقدار پرتوافکنی از زمان فاجعه تاکنون (تا يک درصد) کاهش يافته، بيشتر اين ناحيه به عنوان نواحی غير قابل سکونت درنظر گرفته شده است.

 

نظام سياسي

 

تشكيلات حكومتي


الف ) قوه مجريه

طبق قانون اساسي برجاي مانده از زمان شوروي سابق در جمهوري بلاروس، تا نيمه اول سال1994 ، رئيس شورايعالي اين جمهوري رئيس قوه مجريه نيز محسوب مي شد، اما به دنبال انجام اصلاحاتي در قانون اساسي بلاروس، ضمن انتخاب اولين رئيس جمهور اين كشور در ژوئيه1994 ، رئيس جمهور به عنوان رئيس قوه مجريه شروع بكار نمود.


ب) قوه مقتنه

شورايعالي سابق بلاروس مركب از 360 نماينده بود. آخرين انتخابات شورايعالي بلاروس در سال 1990 برگزار گرديد. بنابراين شورايعالي مزبور در حقيقت به جامانده از زمان شوروي بود و اكثريت نمايندگان انتخاب شده اعضا ء حزب كمونيست بلاروس بودند. همچنين تعداد 27 نفر از نمايندگان نيز از اعضاء جبهه مردمي بلاروس انتخاب شده بودند. باتوجه به قانون اساسي اين كشور كه در آن جايگزيني شورايعالي سابق با يك پارلمان جديد پيش بيني گرديد، انتخابات پارلماني بلاروس در سال 1995 برگزار شده و 198 نماينده به اين پارلمان راه يافتند. در پارلمان جديد 42 كرسي به كمونيستها، 33 كرسي به حزب كشاورزان، 8 كرسي به حزب توافق مردمي تعلق گرفته و بقيه احزاب نيز بين 1 تا 5 كرسي را به خود اختصاص دادند. به دنبال بروز اختلافات ، 24 نوامبر 1996 با برگزاري يك رفراندوم، شورايعالي منحل و دو مجلس به نامهاي شوراي نمايندگان و شوراي جمهوري برگزار گرديد. بر اين اساس مي توان گفت پارلمان بلاروس تاكنون سه دوره را تجربه نموده است .ابتدا پس از فروپاشي و تا سال 1995 شورايعالي به جامانده از دوران شوروي كه در سال 1990 شكل گرفته بود به فعاليت ادامه داد. سپس براساس انتخابات پارلماني 1995 شورايعالي جديد شكل گرفت و نهايتا براساس رفراندوم 1996 ، شورايعالي منحل و پارلمان دو مجلسي در اين كشور بوجود آمد.

 

پارلمان جديد بلاروس


پارلمان بلاروس يعني مجمع ملي بلاروس بر اساس تغييرات قانون اساسي 24 نوامبر 1996 و 17 اكتبر 2006 ، از دو مجلس بنامهاي شوراي نمايندگان با 110 عضو و شوراي جمهوري با 64 عضو تشكيل شده و شكل كنوني را به خود گرفته است. اهم اختيارات شوراي نمايندگان بلاروس كه رياست آن بر عهده آقاي واديم پوپف مي باشد، شامل بررسي اصلاحيه هاي قانون اساسي، بررسي لوايح قانوني در ارتباط با سياستهاي خارجي، داخلي، امور نظامي، تصويب و يا لغو قراردادهاي بين المللي، برقراري ماليات و عوارض دولتي است. اين شورا سالانه داراي دو دوره اجلاس 80 روزه از دوم اكتبر و 90 روزه از دوم آوريل مي باشد و درصورت ضرورت، با دستور رئيس جمهور يا درخواست دو سوم نمايندگان جلسه فوق العاده برگزار مي‌گردد. ضمناً اعضاي اين شورا با رأي مستقيم مردم انتخاب مي شوند. آقاي ولاديمير كاناپليف رئيس و سرگئي زابولوتتس معاون اين شورا مي‌باشد.


اهم اختيارات شوراي جمهوري شامل رد يا قبول قوانين تصويب شده از سوي شوراي نمايندگان در مورد اصلاحيه هاي قانون اساسي و لوايح ساير قوانين، انتخاب شش تن از قضات قانون اساسي، انتخاب شش تن از اعضاي كميسيون مركزي انتخابات و غيره مي باشد . 48 تن از اعضاي شوراي جمهوري بطور مساوي ا ز هر استان 6 نفر، 8 نفر از سوي رئيس جمهور و 8 نفر نيز از شهر مينسك انتخاب مي شوند. اين مجلس داراي 5 كميسيون دائمي مي باشد كه وظيفه آنها رسيدگي به لوايحي است كه در مجلس نمايندگان به تصويب رسيده است. آخرين انتخابات پارلماني بلاروس اكتبر2006  برگزار گرديد. رئيس شوراي جمهوري بلاروس، آقاي گنادي نوويتسكي مي باشد كه از سال 2003 تاكنون در اين پست فعاليت مي كند. همچنين آقاي الكساندر آبراموويچ معاون ايشان بوده و از 15 نوامبر 2004 در اين پست فعاليت مي كند.


 ج) قوه قضاييه


قوه قضاييه بلاروس مركب از مراجع قضايي و حقوقي شامل دادگاه قانون اساسي و ديوان عالي كشور مي باشد. قضات ديوان عالي كشور از سوي رئيس جمهور انتخاب مي شوند و نصف اعضاي دادگاه قانون اساسي توسط رئيس جمهور و نصف ديگر نيز توسط شوراي نمايندگان انتخاب مي گردند. علاوه بر اين جمهوري بلاروس داراي دادگاه اقتصادي نيز مي باشد و گرچه زمان زيادي از استقلال رسمي بلاروس نمي‌گذرد  ولي در سال 2007 دادگاه اقتصادي بلاروس هشتاد و پنجمين سالگرد تأسيس خود را با برگزاري يك كنفرانس بين المللي جشن گرفت.

 

احزاب در بلاروس


احزاب در بلاروس، به ويژه پس از انحلال مجلس سيزدهم توسط لوكاشنكو و انجام انتخابات در نوامبر 1996 در واقع كار ويژه خود را كه همان تلاش و مبارزه براي فتح قدرت و كسب كرسي هاي پارلماني بود از دست دادند. احزاب در بلاروس سالانه براي يك يا دوبار بايد تجديد ثبت شوند و دولتمردان را از اهداف خود مطلع سازند . براي مثال در ، 28 حزب در اين كشور وجود داشت كه بعد از ثبت نام مجدد درسپتامبر 99 ، 18 حزب باقي ماندند.


عناوين و مشخصات احزاب بلاروس در سال 2007 شرح ذيل مي باشد:


الف) احزاب طرفدار رئيس جمهور


1. حزب دهقانان به رهبري ميخائيل شيمانسكي


2. حزب كمونيست بلاروسي


3. جنبش ميهن پرستان بلاروس به رهبري نيكولاي اولاخويچ


4. حزب ليبرال دمكراتيك بلاروس سرگئي گايدوكويچ


5. حزب كارگر و عدالت به رهبري ويكتور سوكولف


6. حزب اجتماعي  ورزش به رهبري ولاديمير الكساندرويچ


ب) احزاب مخالف


اتحاد دهگانه به رهبري الكساندر ميلنوويچ شامل احزاب زير:


1. حزب بلاروسي كمونيست به رهبري كالياكين


2. حزب بلاروسي كارگر به رهبري الكساندر بوخوستوف و لئونيد لمشوناك


3. جبهه مردمي بلاروس به رهبري وينسوك وياچوركا


4. حزب سوسيال دمكرات گرامادا به رهبري استانيسلاو شوشكويچ


5. حزب سبز به رهبري اولگ گروموكف


6. حزب آزادي و پيشرفت به رهبري ولاديمير نووسياد


7. حزب متحد مدني به رهبري آناتولي ليابدكا


8. حزب زنان به رهبري والنتينا ماتنوسويچ 1


ساير احزاب مخالف


1. حزب بلاروسي سوسيال دمكراتيك يا مجمع ملي به رهبري الكساندر كازولين


2. محافظه كار مسيحي به رهبري زنون پوزنياك


3. حزب محيط زيستي سبز به رهبري ميخائيل كارتاش


4. حزب وفاق مردمي به رهبري سرگئي يرماك


5. حزب جمهوري خواه به رهبري ولاديمير بلازور


منبع: كتاب سبز بلاروس


 

قوانین


1- قوانین این کشور در رابطه با جرائمی نظیر حمل یا استعمال داروهای ممنوعه و از جمله مواد مخدر و روان گردان بسیار سخت گیرانه است. این مجازات ها می تواند شامل حبس های طولانی و پرداخت جریمه های سنگین باشد.


2- برای رانندگی در این کشور می باید گواهینامه ملی آن یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از 160 کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.


3- به علت عدم وجود قرار داد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

 

الزامات ورود و اقامت


1- متقاضی روادید این کشور می باید دعوتنامه بستگان یا فرد دعوت کننده خود را به این کشور ارائه نماید. این دعوتنامه باید اصل باشد و توسط فرد دعوت کننده از بخش روادید وزارت داخلی این کشور تهیه و برای متقاضی ارسال شود.


2- برای دریافت روادید تجاری لازم است فرد دعوتنامه شرکت بلاروسی را ارائه نماید. این دعوتنامه می باید مشتمل بر هدف مسافرت و زمان مورد نیاز برای اقامت فرد بوده و تقبل هزینه های وی توسط شرکت دعوت کننده را مشخص نموده باشد.


3- برای دریافت روادید ترانزیت لازم است کپی روادید کشور مقصد و در صورت عدم لزوم دریافت روادید برای آن کشور کپی بلیط خود را ارائه نمائید.


4- برای سفرهای توریستی لازم است تائیده آژانس مسافرتی که سفر شما را هماهنگ نموده همراه شما باشد این تاییدیه همچنین باید به تائید آژانس مسافرتی بلاروسی رسیده باشد لازم به ذکر است آژانس مسافرتی بلاروس می باید توسط مقامات این کشور شناسایی گردیده و شماره ثبت آن در تائیده فوق الذکر درج شده باشد.


5- تمامی خارجیان می بیاید اظهاریه مربوط به کالا و ارز همراه خود را در زمان ورود به این کشور تکمیل نموده باشند. این فرم می باید توسط مسئولین فرودگاه مهر شود. فرم اظهاریه باید توسط مسافر نگهداری شود و در زمان خروج تحویل گردد. همچنین مسافرین باید در زمان خروج فرم دیگری را تکمیل نمایند و به همراه فرم اول به مسئولین فرودگاه تحویل دهند. عدم تکمیل فرم میتواند منجر به تاخیر در پرواز یا پرداخت جریمه شود.


6- همه افراد خارجی باید بیمه مناسب داشته باشند چه بیمه ایرانی و چه در فرودگاه توسط موسسات بیمه این کشور بیمه شوند. برای جلوگیری از هزینه های مضاعف لازم است بیمه نامه خود را به همراه داشته باشید. همچنین هتل ها برای پذیرش مسافر بعضا بیمه نامه را نیز درخواست می نمایند.


 

بهداشت


1- سازمان بهداشت جهانی این بیماریهای را در این کشور گزارش نموده است:


هپاتیت A /تب تیفوئید


2- برای سفر به این کشور حتما از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری های خاص بهره برد.


3- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمائید.


4- با توجه به وجود بیماری های مسری نظیر هپاتیت B  و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.


5- در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحا آب بسته بندی) دقت نمائید.


6- جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور می توانید به سایت بهداشت جهانی:  www.who.int/countries/en/ مراجعه نمائید.


 

شرایط سفر و اطلاعات سودمند


1- وضعیت راهها خوب است هر چند برخی از آنها در زمستان مسدود شده و قابل استفاده نیستند.


2- واحد پول این کشور روبل بلاروس است.


برای تبدیل پول و خرید پول خارجی باید گذرنامه معتبر خود را همراه داشته باشید.


3- در بدو ورود به این کشور چنانچه در مینسک اقامت نمودید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا نمائید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید .( مینسک - خیابان استراولینسکی تراکت - شماره 41A) .


4- چنانچه در این کشور دچار حوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کار موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمائید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهاد های مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمائید.




 

تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1016
 بازدید امروز : 45
 کل بازدید : 62887
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.7187
نظرسنجی
طراحی سایت رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس را چگونه ارزیابی می کنید ؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

مناسبت ها